SAHİ İNSAN NE İLE YAŞAR ?





Bir Çoğumuz Lev Tolstoy'un ''İnsan Ne İle Yaşar ? '' adlı eserini okumuştur sanırım.
Okumayanlarda bir kere dahi olsa ismini duymuştur diye düşünüyorum.
Dün gece en yakın dostumla eserin tiyatro uyarlamasının semtimizdeki kültür merkezinde oynandığını duyduk ve gitmeye karar verdik.
Akşam buluşup oyun saati gelene dek okuduğumuz kadarıyla eserin tiyatro uyarlamasının nasıl olacağı hakkında fikirler yürüttük.
Ortak kararımız biraz sıkılırız ama klasikler hep böyle değil mi zaten muhabbeti etrafında döndü.
Ta ki oyun sonunda hüngür hüngür ağlayana dek.



Oyun tek kelimeyle muhteşemdi.



Kitap zaten çok güzeldi.
Oyun da kitaptan biraz farklı yorumlanmasına rağmen muhteşem ötesiydi.



Eserin ve tabiki de oyunun ana teması insanın bilmesi gereken 3 hakikat üzerine kurulmuştu.



Bu 3 hakikatı bize 3 soru ve cevapları ile birlikte kısa hikayeler şeklinde anlatıyor Tolstoy.





1.SORU
iNSANIN KALBİNE NE HÜKMEDER?

2.SORU
İNSANA NE VERİLMEMİŞTİR ?

3.SORU
İNSAN NE İLE YAŞAR ?


Oyun üzerinden özetle anlatarak bu 3 hakikatı paylaşmak istiyorum sizlerle.


*
Zorlukla geçimini sağlamaya çalışan Kunduracı Simon bir gün;biriktirdiği üç beş kuruş parasıyla kasabaya karısı Matryona'ya palto almak için iner.
Dönüş yolunda yol kenarında üstü başı yırtık kıyafetlerle yerde yatan bir adam görür.
Ve hemen adama doğru yönelmek için hareket eder.
Ancak bir an durur ve adamın kılık kıyafetınden dolayı onun bır sapık,yan kesici hatta bir katil olabileceğini düşünür.
Ve geri dönmek ister.
Ancak hava o kadar soğuktur ki Simon adamın haline çok acır ve hemen yanına gider.
Adamın yüzüne baktığında kendisinin o kadar da korkunç birisi olmadığını görür.
Ona hemen üzerindeki paltoyu ve heybesindeki ayakkabılarını verir.
Adam güçlükle ayakta durmaktadır.
Yalnızca isminin Mihael olduğunu ve yolunu kaybettiğini söyler.
Simon ,Mihael'i alıp evin yolunu tutar.
Eve vardıklarında Simon'un karısı Matryona, Mihael'i gördüğüne pek memnun olmaz ve onun yanında kocası Simon'la tartışmaya başlar.
Tartışmaya şahit olan Mihael evde kendisi yüzünden çıkan tartışmayı daha da alevlendirmemek için evden çıkıp gider.
Ancak bu hareketi Matryona'ya çok dokunur.
Ve evsiz ,zor durumda olan bu adamın kendisi yüzünden dışarlarda daha da kötü olabileceğini düşünür.
Ve hemen kocası Simon'a onu bulup getirmesini söyler.
Simon ,Mihael'i bulur ve getirir.
Matryona kapıyı açar ve Mihael ,Matryona'yı görünce gülümser.
İçeri girer.
Matyrona ona temiz giysiler ,yemek ve yatacak bir oda verir.
Yaklaşık bir yıl kadar bir süre Mihael,Simon ve Matryona ile birlikte yaşar.
Bu süre içerisinde Simon ,Mihael'e kundura yapmayı öğretir.
Öyle ki Mihael artık Simon'dan çok daha iyi bir kundura ustası olmuştur.
Ve kendi kasabası dısında bir çok kasabadan iş almaya başlamıştır.
Bir sabah vakti Zengin Bir Adam Sİmon'un evine gelir.
Ve ona çok pahalı Almanya'dan özel olarak getirttiği bir deri parçası verir.
Ve bu deriden giyildiği zaman bir yıl içerisinde asla bozulmayacak,dikişleri açılmayacak bir çizme yapmasını ister.
Çizmeyi yaparsa ona çok yüklü bir miktarda bir ödeme yapacağını,ancak yapamaz ise de onu hapse attıracağını söyler.
Parayı duyan Matryona'nın ısrarına dayanamayan Simon işi kabul eder.
Ancak yalnızca Mihael'in bu işin üstesinden gelebileceğine inanır.
Mihael'e dönerek akşama çizmeleri yetiştireceklerine dair Zengin Adam'a söz vermesini ister.
Mihael ise adama bakarak yalnızca gülümser.
Bu onun Simon'un evine gelişinden beri yalnızca ikinci gülümseyişiydi.
Zengin Adam bu gülümseyişi küstahça bulur ve öfkeyle evi terkeder.
Yalnızca akşama kadar vakitleri olduğu için hemen işe koyulurlar.
Simon kasabaya eksikleri almak için iner.
Karısı Matryona da komşusuna yün almaya.
Mihael ise Zengin Adamın istediği çizmeleri yapmaya koyulur.
Simon ve karısı Matryona eve döndüklerinde çok şaşırırlar.
Çünkü Mihael Zengin Adam'ın verdiği deri parçası ile çizme değilde hafif bir terlik dikmiştir.
Ancak Mihael bunu neden yaptıgına dair hiçbir açıklamada bulunmaz.
Tam bu sırada Zengin Adam'ın yardımcısı çizmeleri almak için kapıyı çalar.
Simon kapıyı açmak istemez en başta ancak başka çareside olmadığını bilir.
Ve kapıyı açar.
Yardımcı içeri gelerek Zengin Adam'ın artık bir çizmeye ihtiyacı kalmadıgını söyler.
Simon bu duruma cok sevınır.
Ama nedenını de cok merak eder.
Yardımcısı Zengin Adam'ın eve dönüş yolunda kalp krizi geçirerek vefat ettiğini ve cenaze için kendisine acil bir terlik lazım oldugunu söyler.
Simon şaşkınlık içinde Mihael 'in elindeki terliklere bakar ve hemen yardımcıya verir.
Yardımcıda dahil herkes şaşkındır.
Simon parasını alır.
Ama asıl derdi Mihael'in bunu nerden bildiğidir.
Tüm ısrarlara rağmen Mihael hiçbir şey söylemez.


Aradan 5 yıl geçer.

Bir gün bir kadın yanında ıkız kız cocuklarıyla bırlıkte Simon'a gelir.
Ve kızlarına bırer cıft ayakkabı yaptırmak ıstedıgını söyler.
Kızlardan birinin ayağı sakattır bu yuzden kadın özelikle dikkat etmelerini söyler.
Matryona ise kız cocugunun nasıl sakat kaldıgını merak eder ve kadınla konusmaya başlar.
Kadın olayı anlatmaya başladığında Mihael üçüncü kez gülümser.
Ve kadın gittikten sonra Mihael ,Simon ve Karısına veda eder.
Artık burada bir işi kalmadığını ve öğrenmesi gereken üç hakikatıde öğrendiğini söyler.

Gitmeden önce de Simon Ve Karısına öğrendiği bu üç hakikatı anlatır.




1.SORU 

İNSANIN KALBİNE NE HÜKMEDER ?



Simon benı eve alıp getirdiği ilk gün karısı Matryona bana çok kötü davrandı .
Doğrusu onun çok kötü bir insan olduğunu düşündüm.
Öyle ki ağzı ölüm kokuyordu.
Ancak pişman olupta benı tekrar çağırdıgında kapıyı açtığı an onu gördüm ve gülümsedim.
Çünkü gözlerinde sevgiyi gördüm.
Orada İnsanın Kalbine Ne Hükmeder anladım.



İnsanın Kalbine yalnızca sevgi hükmeder.


2.SORU
İNSANA NE VERİLMEMİŞTİR?

Zengin Adam o sabah eve gelmeden bir gün önce bana bu üç hakikatı öğremem gerektiğini söyleyen Yüce Zatı rüyamda gördüm.
Bana ısrarla çizme değilde terlik yapmamı söylüyordu.
Zengin Adam eve gelip bir yıl içinde bozulmayacak bir çizme istiyorum dediği vakit onun yüzünde ölümü gördüm.
Öleceğini anladım.
Ve ikinci kere gülümsedim.
Çünkü anladım insana kendi ihtiyaçlarının bilgisi verilmemiştir.
Yani Zengin Adam bir yıllık çizme istiyordu ama kendisine terlik lazım olabileceğini bilmiyordu.
Kendi ihtiyaçlarının bilgisi verilmemişti.


3.SORU
İNSAN NE İLE YAŞAR ?

O kadın ikiz çocuklarıyla birlikte eve geldiği zaman ikizleri hemen tanıdım.
Onlar yıllar önce anne ve babalarını birer ay ara ile kaybetmişti.
Ve ben nasıl geçineceklerini düşünüp çok üzülmüştüm.
Bir süre onlara yardım etmiştim ancak sonra onların izlerini kaybetmiştim.
Ama o sabah gördüm ki o kadın o ıkızlerı evlat edınmıs ve kendı cocukları gıbı seviyor.
O vakit üçüncü hakikati anladım ve gülümsedim.

İnsan Ne İle Yaşar anladım.

İnsan yalnızca yüreğinde Allah sevgisi var ise yaşar.
Ve gerçek sevgi yalnızca Allah'a duyulan sevgi çeşmesinden akan bir damladır.


Tolstoy'un öyküleyici ve betimleyici anlatıma yer vererek yazdığı o güzel eserinin tiyatro uyarlaması tam olarak ta bu şekildeydi işte.
Eser üzerinden bir kaç noktada oynanarak yazılan bu oyun yine söylüyorum izlenmeye değer.


VE SON SÖZ NIYETINE

Allah insanların birbirlerinden ayrı ayrı değil tekvücut halinde yaşamasını istediğinden herbirine kendi ihtiyaçlarını değil herbirine, hepsi için gerekli olan şeyleri ilham etmiştir.
İnsanlar kendilerini düşünerek yaşıyor gibi görünse de hakikatte onları yaşatan tek şey sevgidir.
Kim severse Allah’a yaklaşır Allah da ona yaklaşır
Çünkü O sevgiyi yaratandır.







OYUN SANAT 3 TİYATROSU TARAFINDAN SAHNELENMİŞTİR.

SENARİST: Fatih Gülbaba 
YÖNETMEN :Sami Gülbaba 
OYUNCULAR:Seyfullah Kartal, Eşref Seyitoğlu, Enis Çağlar, Musa Çağıran, Hande Çubuklu, Mehtap Şamiloğlu






        

Yorumlar

Popüler Yayınlar